Effectieve gedragsbeïnvloeding. Hoe doe je dat?
Als (publieke) organisatie wil je je publiek op een zo effectief mogelijke manier informeren, overtuigen en/of beïnvloeden. Het inzetten van een gedragscampagne behoort hierbij tot de mogelijkheden. Maar waar moet je op letten bij het opzetten van een publieke campagne? Hoe bereik je je publiek? Hoe bepaal je de strategie om gedragsdoelstellingen te halen? We werken op basis van de CASI-methodiek van de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, die we toepassen op gedragscampagnes van lokale overheden.
Wij hebben de CASI-methodiek vertaald naar 3 stappen om te komen tot een campagnestrategie. Voor iedere stap werken we met werkbladen en de beïnvloedingskaart. In de eerste stap gaan we van beleidsdoel naar gedragsdoel om daarna in de tweede stap naar de gedragsbelemmeringen te kijken. En als we de belemmeringen kennen gaan we in de laatste stap op zoek naar de interventies die voor het sturen van het huidige gedrag naar het gewenste gedrag nodig zijn. Daarmee geven we je inzicht hoe je met communicatie gedrag kunt veranderen, welke factoren gedrag bepalen en leren je hoe je de methodiek zelf kunt inzetten.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten we in een uur het volgende zien:
- Wat de belangrijkste kenmerken zijn van een publieke campagne
- Welke gedragsbeïnvloeders en basisstrategieën er zijn
- Hoe de CASI-werkbladen en de beïnvloedingskaart je gaan helpen
- Hoe je leert werken met de CASI-methodiek
Tijdens het webinar is er ruimte om vragen te stellen. Na deelname krijg je de CASI-beïnvloedingskaart toegestuurd en kun je er zelf direct mee aan de slag. Het webinar is vrij toegankelijk. Het webinar wordt gegeven in MS Teams en is vrij toegankelijk. Je hoeft je alleen maar even aan te melden!