Inspiratie: Waterbewustzijnscampagnes
Werkt gedragsverandering en communicatie als zelfstandig beleidsinstrument of dient dat ter ondersteuning van andere beleidsinstrumenten?
Case Waterbewustzijn
Klimaatverandering is een feit. Poolkappen smelten, droogte en hitte zijn extremer, regenbuien zijn heftiger. Dit heeft gevolgen voor de leef- en woonkwaliteit van Nederlandse burgers. Veel inwoners zijn zich echter niet bewust van de mogelijke gevolgen. Daarnaast weten zij niet goed hoe zij hun steentje kunnen bijdragen. Veertig procent van het stedelijke oppervlak is in bezit van buurtbewoners, burgers maken dus het verschil! Maar hoe zorg je ervoor dat bewoners bewust worden van hun gedrag en zich gaan aanpassen?
Inzet beleidsinstrumenten
Gedragscampagnes zijn een effectieve manier om gedrag te beïnvloeden. Gemeenten en waterschappen kunnen hiervoor verschillende beleidsinstrumenten inzetten. In onze campagneaanpak onderscheiden we de volgende vijf instrumenten:
- Regelgeving
- Handhaving
- Financiële prikkels
- Voorzieningen
- Gedragsverandering en communicatie
Hoe meer verschillende instrumenten je inzet, hoe effectiever je campagne wordt. We bekeken daarvoor verschillende waterbewustzijnscampagnes. In alle campagnes wordt gedragsverandering en communicatie ingezet, maar niet altijd als zelfstandig beleidsinstrument. Vaak wordt het ingezet ter ondersteuning van een ander beleidsinstrument. Bijvoorbeeld als je een subsidieregeling hebt bedacht, dan moet je deze bekendmaken bij je inwoners.
Gedragsverandering en communicatie ter ondersteuning van beleidsinstrument
Bij veel campagnes over waterbewustzijn, zien we dat communicatie ingezet wordt ter ondersteuning van een de beleidsmaatregelen financiële prikkels of voorzieningen. Gemeenten en waterschappen stellen bijvoorbeeld geld of planten ter beschikking voor inwoners die aan de slag willen met het waterbestendig maken van hun tuin. En hier communiceren ze over. Twee voorbeelden:
Tegel eruit, Plant erin (voorziening)
De regentonnenactie (subsidie, geld)
De gemeente Houten pakte het anders aan. In hun campagne motiveren ze bewoners actie te ondernemen door een vergoeding in het vooruitzicht te stellen. Inwoners die een regenton wilden aanschaffen konden bij de gemeente aankloppen voor een vergoeding. Doel van deze maatregel was de stad beter te bestand maken tegen de extreme regenbuien als gevolg van klimaatverandering. Bovendien is het een milieuvriendelijke manier om tuinplanten water te geven.
Gedragsverandering en communicatie als zelfstandig beleidsinstrument
Gedragsverandering en communicatie kunnen kan ook ingezet worden als zelfstandig beleidsinstrument. Wij gebruiken de CASI-methodiek van de Rijksoverheid om te bepalen welke interventies effectief ingezet kunnen worden.
We zien verschillende campagnes die gebruikt maken van verschillende interventies. We zetten er vier op een rijtje. Ze maken gebruik van de interventies:
- Handelingsperspectief
- Boodschapper
- Gamification
- Gedrag anderen
Waterproof 030 (handelingsperspectief)
Tuinman & Tuinman (boodschapper)
Samen Waterklaar (gedrag van anderen)
Veilig Schoon Voldoende (Gamification)
Verschillende opties
Zoals je ziet kunnen verschillende interventies toegepast worden om tot eenzelfde doel te komen. Vaak wordt er gekozen voor een combinatie van methodes om zo de meest effectieve campagne op te zetten. Het is belangrijk dat er bewust nagedacht wordt over de ingezette middelen. Welke factoren belemmeren het gewenste gedrag? En op welke manier kun je dit gedrag sturen? De CASI-methodiek helpt je bij het opzetten van een gestructureerde campagne gebaseerd op bewuste keuzes.
Meer weten?
Wil je meer weten over de CASI-methodiek en ondersteund worden bij het oplossen van gedragsvraagstukken? Volg dan onze training Gedragsbeïnvloeding of kijk op in onze jaarkalender voor de actuele trainingsdata.