Onze historie

Uitdagende opdrachten met maatschappelijke betekenis

Onze historie

Uitdagende opdrachten met maatschappelijke betekenis

1979

Studio voor Industriële Reclame

1990

SIR business to business communications

2005

SIR communicatiemanagement

2017

SIR communicatie & participatie

De naam SIR heeft zijn oorsprong in de gieterij. De firma Schuiling ontwikkelde, produceerde en handelde alles wat er nodig was om mooi gietwerk te kunnen maken. De oprichter, Wouter-Jan Schuiling, besloot in 1964 binnen het bedrijf een reclameafdeling in te richten. Dit werd de rol van voormalig SIR-eigenaar Lex Pauka. Na een bezuinigingsslag besloot Schuiling in overleg met Pauka de deskundigheid van de afdeling te verkopen aan derden. Het begin van Stichting Industriële Reclame (SIR). De overname van de Schuiling Groep was voor Pauka later de reden zelfstandig verder te gaan. Met ondersteuning van Arris Schuiling, werd Studio voor Industriële Reclame opgericht. Via SIR Industrial, SIR: Business tot business Communications, SIR Communicatiemanagement is SIR nu het communicatie & participatie leer- en werkbureau voor publieke organisaties, overheden en dienstverleners.

1979 – 2000

Onder leiding van Lex Pauka groeide SIR uit tot een full service reclamebureau voor de industrie. In deze periode liep Lex Pauka zijn latere zakenpartner Bert de Haan tegen het lijf. Door het verkrijgen van een ROTA-erkenning werd de media-afdeling, onder leiding van Rita Leferink, een belangrijke waarde voor het bureau.


2000 – 2005

Begin 2000 werd Martijn Schenning als algemeen directeur aangenomen. Toen bleek dat Lex Pauka op termijn het bureau wilde overdragen en Bert de Haan door ziekte noodgedwongen zijn werk moest stoppen, wilde Martijn SIR graag voortzetten. Martijn vroeg Bas Wolters als commercieel directeur SIR te versterken. In 2005 nam Martijn samen met Bas SIR over en richtten ze zusterorganisatie Markeys op.


2005 – 2011

De naam van SIR: Business to business communications veranderde naar SIR Communicatiemanagement: een communicatieadviesbureau, zonder ontwerpafdeling en met een uitgebreid netwerk van partners. Kenmerkend voor de werkwijze was de projectmatige aanpak voor de ontwikkeling en uitvoering van communicatiestrategieën. Eind 2011 nam Martijn de aandelen van Bas over.


2011 – 2017

In 2011 versterkte Barbara Borghuis het managementteam als strategisch adviseur en ontwikkelmanager. Het werkveld van het strategisch communicatiebureau verschoof meer naar publieke organisaties, overheden en dienstverleners. SIR bouwde kennis op in werkvelden als zorg en welzijn, economie en werk, ruimte en gebied, innovatie, duurzaamheid en overheidsparticipatie. De ervaring en kennis pasten we toe bij het communicatief maken van beleid en organisaties. SIR organiseerde voor haar klanten het relevante gesprek met de doelgroep op basis van een slimme strategie, goede content en effectieve middelen.


2017 –2021

Naast onze advieswerkzaamheden en ondersteuning in de uitvoering verwerken we onze ervaringen in leer- en ontwikkelprogramma’s en we ontwikkelden de SIR Academie. We werken met de methodiek Factor C voor communicatieve opgaven en de methodiek CASI voor publieke campagnes. We krijgen steeds vaker (burger)participatievragen en Barbara Borghuis ontwikkelde de participatiemethode Relevant Gesprek®. In 2021 ging de Relevant Gesprek® Academie zelfstandig verder. SIR is gecertificeerd partner van de Academie.

2021- heden
SIR is nu het communicatie- en participatieadviesbureau dat organisaties helpt om effectief in gesprek te gaan met hun omgeving. Met de bewezen methodieken Factor C voor communicatie, CASI voor activatie en gedragsbeïnvloeding en het Relevant Gesprek® voor participatie ondersteunen we projecten van begin tot eind. We ontwikkelen samen een aanpak in co-creatie, voeren projecten gezamenlijk uit voor maximale impact, en bieden praktijkgerichte trainingen zodat je zelf aan de slag kunt. Daarnaast ontwikkelen we effectieve tools waarmee je direct kunt starten.