Als organisatie heb je veel te vertellen. Je communiceert over (beleids)doelen, ambities, projecten en maatschappelijke ontwikkelingen. Maar dit zorgt er soms ook voor dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Met een analyse van de communicatie zorg je voor overzicht en kun je onderbouwd keuzes maken over het inzetten van tijd, capaciteit en middelen.
Kansen voor de gemeente Gorinchem
Hoe wordt er op dit moment gecommuniceerd rondom de Energietransitie Woningen? Met welk doel? Welke doelgroepen willen we bereiken en vanuit welke afzender? En waar vinden mensen de informatie? Dat zijn onder andere de vragen die we in een communicatie analyse voor de gemeente Gorinchem hebben onderzocht. Doordat we met een frisse, onafhankelijke blik kijken, konden we dit goed in kaart brengen. Het resultaat bespraken we vervolgens in een 4 uur durende sessie met de betrokken professionals van de gemeente. Zo identificeren we samen de kansen, knelpunten en succesfactoren.
Concrete handvaten voor de gemeente Apeldoorn
De gemeente Apeldoorn ondersteunden we bij het in kaart brengen van de verschillende communicatieacties over afval. Hier waren al veel campagnes voor opgesteld, maar het overzicht miste nog. Een belangrijke reden hiervoor was dat er zowel vanuit de gemeente als vanuit het afvalverwerkingsbedrijf Circulus gecommuniceerd werd. En er waren ook nog nieuwe afzenders in het leven werden geroepen. We keken in de communicatie analyse niet alleen naar wat er al is, maar ook naar de gewenste situatie. Wat zou jij graag anders zien? En vergt dit een verandering op beleids-, organisatie- of actieniveau? Dit werken we vervolgens uit in een aantal adviezen en vervolgstappen. Zodat je concrete handvatten krijgt om dit in het vervolg op te pakken.
Met een communicatie analyse kiezen voor het juiste instrument
Is er voor het behalen van je beleids- of projectdoel communicatie, participatie of gedragsbeïnvloeding nodig? Op basis van een goede analyse kun je hier gerichte en onderbouwde keuzes in maken. Voor het vraagstuk van gemeente Gorinchem zagen we een kans voor een nieuwe campagne voor een specifiek thema en doelgroep binnen de energietransitie: gedragsbeïnvloeding dus. Waardoor we in het vervolg met focus aan de slag konden gaan met het ontwikkelen van de campagnestrategie.
Gratis adviesgesprek
Wil jij ook gericht(er) aan de slag met communicatie voor jouw vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gratis adviesgesprek in met één van onze senior adviseurs.