Methodiek Relevant Gesprek®
De 4 sleutels van een slimme participatieaanpak
De 4 sleutels van een slimme participatieaanpak
De participatie methodiek* Relevant Gesprek® helpt je om op een overzichtelijke en gestructureerde manier te komen tot een participatieaanpak. De methodiek werkt met 4 sleutels voor een effectieve participatieaanpak en elke sleutel kent een aantal hulpvragen. Met het beantwoorden van alle hulpvragen heb je de bouwstenen voor je participatieaanpak. SIR is gecertificeerd partner van de Relevant Gesprek® Academie.
* De methodiek Relevant Gesprek® sluit aan bij gedachtengoed en de instrumenten van Factor C (ommunicatie) ontwikkeld door de dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken en Factor P (articipatie) ontwikkeld door het samenwerkingsprogramma 'Democratie in Actie' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de beroeps- en belangenverenigingen van raadsleden, griffiers, wethouders, gemeentesecretarissen en burgemeesters.
Sleutel 1. Waarom in gesprek?
Dit is de vraag waar we in de praktijk het langst bij stilstaan, maar vaak wordt overgeslagen. Wat is de beleidsopgave en aan welk doel werk je? In elke fase zit je? Wat draagt participatie bij aan je beleidsdoel? En wat is de ruimte voor inbreng? Soms komen we tot de conclusie dat het geen participatievraagstuk is, maar een communicatievraagstuk.
Sleutel 2. Waarover in gesprek?
Wat is het onderwerp van gesprek en is het relevant voor de deelnemers? Wat is de vraag waar je aan het einde van je participatieproces antwoord op wilt hebben? In deze sleutel formuleren we de participatievraag. Het goed formuleren van de vraag is belangrijk. Want in onze visie stuurt de vraag het antwoord. Heb je de vraag niet goed geformuleerd, dan krijg je niet de resultaten die je nodig hebt.
Sleutel 3. Wie met wie in gesprek?
Op basis van de participatievraag bepalen we met wie we nodig hebben om de participatievraag te beantwoorden. Voor welke publieksgroepen is jouw participatievraag relevant? Wat is hun betrokkenheid? Maar niet alleen de publieksgroepen zijn belangrijk om te bepalen, ook een logische afzender kan de relevantie vergroten. Is het mogelijk om voor jouw vraagstuk van afzender te wisselen? Ter inspiratie hebben we in onze gratis online tool Publieksanalyse meer dan 125 verschillende publieksgroepen benoemd. Onderaan deze pagina vind je de link!
Sleutel 4. Hoe in gesprek?
Je kunt pas een passende gespreksvorm kiezen, als je weet wat het doel is van het gesprek, hoeveel ruimte voor inbreng, wat de participatievraag is en welke publiekgroepen je nodig hebt om de vraag te beantwoorden. Dat zijn de antwoorden op de eerder genoemde sleutels. De gesprekvorm vloeit voort uit de eerder gegeven antwoorden. Daarom eindigen we ook met de gespreksvorm. Hoewel wij ook merken dat de eerste vraag voor een participatieproces vaak daar begint. In onze gratis online tool Participatiebox zitten ruim 100 inspirerende gespreksvormen die je kunt inzetten voor het gesprek met jouw publiek. De gespreksvormen zijn ingedeeld op basis van de gespreksdoelen van de Participatietrap. Onderaan deze pagina vind je de link!
Relevant Gesprek® is echt iets voor mij!