Hoe zorg je ervoor dat mensen hun afval niet op straat gooien, energiebesparende maatregelen nemen of geen brood aan eendjes voeren? Dit zijn actuele vragen die breed spelen in Nederland, bijvoorbeeld bij gemeentes en woningcorporaties. Voor het antwoord is gedragsverandering nodig.
Natuurlijk kun je de oplossing zoeken in instrumenten als wet- en regelgeving, handhaving of voorzieningen. Maar ook een (publieks)campagne kan een effectief instrument zijn. Voor gedragsvraagstukken en het maken van campagnestrategieën werken wij met de methodiek CASI. Onze Campagnewijzer is daarbij een handig naslagwerk van de methodiek.
Stappenplan: van beleid naar campagne
Stap 1: Het beleidsdoel
De CASI-methodiek bestaat uit een aantal vaste stappen die je voor elk gedragsvraagstuk doorloopt. De eerste stap is om het beleidsdoel scherp te hebben. Daarna kun je een gedragsdoel formuleren die hier goed bij aansluit. Want met behulp van de campagne wil je uiteindelijk je beleidsdoel halen. Denk bijvoorbeeld aan een campagne over afval scheiden. Het doel hiervan is dat mensen dit meer of beter gaan doen. Zodat uiteindelijk het beleidsdoel wordt behaald.
Stap 2: De gedragsbepalers
Wanneer je je gedragsdoel scherp hebt, kijk je naar de reden waarom de doelgroep het gewenste gedrag op dit moment niet uitvoert. Dit noemen we de gedragsbepalers en is de tweede stap. In totaal zijn er 9 verschillende bepalers. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de doelgroep op dit moment niet genoeg kennis heeft om het gewenste gedrag te vertonen, niemand anders uit de sociale omgeving het doet of het gewenste gedrag zorgt voor angst. Dit zijn allemaal goede redenen om iets niet te doen. De gedragsbepalers maken veel verschil in het soort campagne wat je maakt. Al deze bepalers, inclusief voorbeelden, komen aan bod in de Campagnewijzer. Zodat je goed kunt vaststellen wat voor jouw doelgroep de belemmering is.
Stap 3: De interventies
In de derde en laatste stap kies je een aantal interventies die je in gaat zetten in je (publieks)campagne. In totaal kent de CASI-methodiek 18 interventies. De keuze maak je op de eerder geïdentificeerde gedragsbepaler. Zodat deze goed op elkaar aansluiten en de interventie inspeelt op de belemmering. Op deze manier creëer je een effectieve campagnestrategie.
Op de Beïnvloedingskaart (hiernaast en gratis te downloaden) staan de 9 gedragsbepalers uit stap 2 en de 18 interventies uit stap 3. De kaart is een kapstok die je helpt om te komen van gedragsbelemmering naar gedragssturing. En daarmee heb je een vaste structuur voor je volgende campagne.
Hoe je deze keuzes maakt, en welke subvragen je per stap moet beantwoorden staat allemaal in de Campagnewijzer. De Beinvloedingskaart vind je ook in de Campagnewijzer-map.
Basiskennis CASI
Om de Campagnewijzer optimaal te kunnen gebruiken is nodig om bekend te zijn met de CASI-methodiek. In onze (incompany) training leggen we je in één dagdeel uit hoe de methodiek werkt en welke stappen je doorloopt in een gedragsvraagstuk. We gaan aan de slag met een case uit het werkveld en brengen de theorie meteen in de praktijk. Zodat je het de volgende keer zelf kunt doen.
We kunnen de training geven aan jouw (communicatie)team, maar je kunt je ook inschrijven voor een open inschrijving online training. Hier ga je samen met andere communicatieprofessionals aan de slag om je de CASI-methodiek eigen te maken.
Meer over de Campagnewijzer
Naast dat de Campagnewijzer je helpt bij het doorlopen van je gedragsvraagstuk met behulp van het stappenplan, staan er veel voorbeelden in ter inspiratie. De verschillende routes, gedragsbepalers en interventies worden natuurlijk uitgelegd. Maar ook staan er overal voorbeelden bij, zodat je goed voor je ziet hoe dit er in de praktijk uitziet. Wat je weer kan helpen in je eigen project of vraagstuk.
Werk jij al veel met gedragsvraagstukken en heb je behoefte aan een handig stappenplan en extra inspiratie? Bestel de Campagnewijzer. De map (>100 pagina's) kost €65 excl. BTW en verzendkosten. Binnen 2 werkdagen sturen we de Campagnewijzer dan per post naar je op.