Klantvraag: Nudging als strategie voor het beïnvloeden van gedrag
Veel gemeenten zijn er meer bezig: het aantal kilo’s restafval per inwoner verlagen. Hoe kunnen we in onze gemeente vrijwillig meer afval laten scheiden? Dat was de vraag die één van onze klanten ons onlangs stelde.
Succesverhalen van afval scheiden
Vaak wordt er een communicatiecampagne opgezet om inwoners aan te spreken op beter afval scheiden en waarbij duidelijk wordt gemaakt dat afval scheiden ontzettend goed en nuttig is. Meestal voorzien van een leuke kwinkslag, een toefje humor en een Facebookpagina waar succesverhalen gedeeld worden. Maar is dat effectief? En werkt dat ook voor de langere termijn? Kortom: verandert dit soort campagne ook het gedrag van inwoners? Het korte antwoord is: nee. Wetenschappers zien vrijwel geen verband tussen het informeren van inwoners op deze manier en een daadwerkelijke langdurige gedragsverandering van dit routinematig afvalgedrag.
Geef ze een duwtje
Een aanpak die beter werkt is het geven van duwtjes die letterlijk en figuurlijk zo dicht mogelijk op het daadwerkelijke gedrag zitten. Dat is nudgen en daarmee stuur je het gedrag in de gewenste richting. Holle Bolle Gijs die “Papier Hier” roept in de Efteling is een mooi voorbeeld van zo’n nudge. Overal waar hij staat is geen rondslingerend papiertje meer te zien. De uitdaging is om duwtjes te vinden die ditzelfde bewerkstelligen in de huiselijke omgeving. Zodat afval daar zoveel mogelijk gescheiden wordt doordat ze precies op het juiste moment helpen bij en herinneren aan het goede gedrag. Zo pak je het probleem bij de bron aan en zo lukt het om dit soort gedrag effectief te beïnvloeden.
Of een telefonisch onderzoek over afvalscheiding om ideeën op te halen hoe het beter kan, maar waarbij je ook vraagt of afvalscheiding belangrijk is en of de inwoner nog meer afval zou kunnen scheiden. Na “ja” zeggen op dit soort vragen zal het daadwerkelijke scheidingsgedrag verbeteren.
Dé nudge bestaat niet
Zo zijn er nog veel meer nudges te bedenken. Zoek de oplossing niet in één grote super-nudge, maar bedenk er meer en houd ze klein zodat ze haalbaar zijn en geschikt zijn voor verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Zo adviseren wij bijvoorbeeld voor flatbewoners andere nudges te ontwikkelen dan voor inwoners van het buitengebied.
Fasterclass Gedragsbeïnvloeding
Wil je eens met ons doorpraten over het werken met deze gedragsduwtjes, of wil je zelf werk maken van afval nudgen. We kunnen je in één sessie al een aardig eind op weg helpen. Het bedenken van goede nudges is een mooi onderwerp voor een co-creatie proces, waarbij je met afvalprofessionals, inwoners en beleidsmensen nadenkt over beter afvalscheiding en de hulp die we inwoners daarbij kunnen bieden. De uitkomsten zullen je verrassen.
Wij geloven in co-creatie. Tijdens een Fasterclass Gedragsbeïnvloeding gaat ons team met jou aan de slag om de aanpak voor een effectieve publieke campagne te maken voor jouw vraagstuk. Dat doen we op basis van de methodiek CASI. In de Fasterclass leggen we de basis voor je campagnestrategie. Het resultaat van de Fasterclass is een aanpak voor het succesvol beïnvloeden van gedrag met een publieke campagne voor jouw case. Lees verder over de Fasterclass Participatie.