Hoe bereik je meer en nieuw publiek? Welke communicatiemiddelen en -kanalen zet je in? En wat levert het beste resultaat? Het kiezen van de juiste communicatiemiddelen en contentvormen voor de juiste doelgroep is soms lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden. En tegelijkertijd merken we in de praktijk dat onze klanten vaak kiezen voor de bekende middelen. Om te helpen andere keuzes te maken, hebben we de SIR communicatie & participatie Middelenschijf en Middelenbox ontwikkeld met 100+ communicatiemiddelen. De Middelenschijf helpt je in vijf stappen het juiste communicatiemiddelen te kiezen: het onderwerp, de contentvorm, het informatietype, het contactmoment en het kanaal. In de Middelenbox vind je voorbeelden die je per schijf helpen goede keuzes te maken.
We geven een aantal voorbeelden.
User Generated Content (contentvorm: interactie)
User Generated Content is naast content marketing een begrip geworden in communicatieland. Maar wat is het eigenlijk? User Generated Content is informatie die door gebruikers zelf wordt aangeleverd en verrijkt. Veel websites bevatten tegenwoordig inhoudelijke bijdragen van het publiek, zoals tips, recensies en foto’s. Denk aan toeristische websites, waar gebruikers hun favoriete routes, restaurants en hoteltips delen zoals TripAdvisor. Ook voor publieke dienstverleners als gemeenten biedt User Generated Content veel mogelijkheden. De provincie Groningen maakt hier bijvoorbeeld al gebruik van voor haar toeristische Groningen-campagne. In deze campagne kon iedereen die Groningen een warm hart toedraagt via een website zijn eigen Groningen-spot maken en zo bijdragen aan de promotie van de provincie. De spot kon worden doorgestuurd naar vrienden en familie en de mooiste spots werden tevens uitgezonden op televisie. Wie kunnen de provincie nu beter promoten dan de inwoners zelf?
News jacking (contentvorm: informeren)
News jacking is een term die je steeds vaker voorbij ziet komen. News jacking betekent letterlijk: ‘het kapen van nieuws’. Een vorm van content marketing waarmee je inhaakt op de actualiteit en hiermee ‘traffic’ genereert naar je eigen website. Het is een techniek die met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk kan vergroten of kan zorgen voor positieve associaties. Als je het goed doet, kun je tegen relatief lage kosten (veel) gratis publiciteit krijgen. Een belangrijke voorwaarde is wel: wees relevant in de informatie die je aanbiedt. Ook humor doet wonderen. Als organisatie is het dus belangrijk de laatste actualiteiten in de gaten te houden. Een voorbeeld is het KNMI dat code geel afgeeft in verband met de verwachte hitte en zonkracht. De gemeente zou hier op kunnen inspelen door inwoners te motiveren zich goed in te smeren en een verfrissende duik te nemen in één van de prachtige recreatieplassen in de omgeving (citymarketing).
Object in openbare ruimte (contactmoment: buiten)
Een object in een openbare ruimte plaatsen is een opvallende manier om iets duidelijk te maken of meer over te vertellen. Bij de bouw van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam werd er gebouwd aan metrolijn tussen Noord en Zuid. Dit project zorgde voor werkzaamheden door de stad heen. Om duidelijk te maken waar aan de Noord/Zuidlijn werd gewerkt werden en levensgrote punaises door de stad heen gezet waar op stond dat er op die plek aan de lijn wordt gewerkt. Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals kijkdoos met informatie, een praathokje, een tekst op een bankje.
Augmented reality (contactmoment: online)
Het meeste bekende voorbeeld van augmented reality is de app Pokémon Go. Maar augmented reality leent zich voor veel verschillende zaken. Bij de app Layar wordt er een laag over je telefooncamera gelegd, waarmee er locatie-data zichtbaar wordt. Als je de app opent en om je heen kijkt met je camera worden er allerlei punten getoond waar je de augemented reality app kan inzetten. Voorbeelden hiervan zijn: zien welke huizen in een bepaalde buurt te koop zijn, informatie over historische gebouwen. Ook kan je met de app bijvoorbeeld content aan een tijdschrift of folder toevoegen. Genoeg mogelijkheden dus!
Meer weten?
In de SIR communicatie & participatie Middelenbox krijg je inspiratie voor je keuzes voor de juiste communicatiemiddelen, kanalen en contentvormen voor de juiste doelgroep. Die box kun je los bestellen.
We geven meerdere keren per jaar de training communicatie met Factor C. Die gaat ook over de principes van content marketing: de juiste informatie, voor de juiste persoon, via het juiste kanaal, op het juiste moment. In de kalender vind je de data. Wil je in 1 uur kennismaken met de methodiek Factor C? Dat kan ook; scrhijf je dan in voor het gratis webinar communicatie met Factor C.