Hoe activeer je gedragsverandering met CASI? Vragen uit de praktijk

SIR werkt graag met een vaste methodiek: bij communicatie met de methodiek Factor C, voor participatie met de methodiek van het Relevant Gesprek® en de CASI-methodiek gebruiken we voor gedragsbeïnvloeding. 

CASI is de methodiek voor het activeren van doelgroepen. Het staat voor Communicatie Activatie Strategie Instrument. Het CASI model is ontwikkeld door de Rijksoverheid. De methodiek geeft handvatten voor gedragsverandering en is door ons vertaald naar toepassing voor lokale overheden en maatschappelijke organisaties. We gebruiken de methodiek voor publieke opgaven zoals het beter scheiden van afval, waterbewust zijn of bijvoorbeeld veilige verkeersdeelname. Welke vragen uit de praktijk krijgen we over CASI?

CASI ook voor interne vraagstukken

Gedrag veranderen is een complex proces. In CASI zijn alle inzichten uit de gedragstheorieën bij elkaar gebracht, zodat je gestructureerd kunt werken. De kracht van CASI is dat je samen met betrokkenen de methodiek doorloopt als leidraad voor je strategie en uitvoering. Je maakt samen keuzes. We gebruiken CASI niet alleen voor externe doelgroepen. Je kunt de stappen uit de methodiek om van beleidsdoel naar gedragsdoel en van gedragsbepalers naar gedragssturing te gaan ook heel goed inzetten voor interne vraagstukken waar je een gedrag effectief en duurzaam wilt veranderen.

Schoon werken brandweer

We kregen bijvoorbeeld een vraag van een Veiligheidsregio hoe je brandweermedewerkers kunt activeren (nog) schoner te werken en zo bewust om te gaan met hun eigen veiligheid en dat van je collega’s. Met eenvoudige maatregelen, zoals het handen wassen voor het eten, het pak schoon houden, kan al veel bereikt worden. Het verstrekken van de gedrukte ‘Handreiking schoon werken’ is niet voldoende. Als je weet wat mensen echt drijft, dan kun je daar met communicatie gericht op inspelen.

Een rookvrije werkomgeving

Of we kregen een vraag van een zorginstelling die extra aandacht wilde geven aan het rookvrij maken van de directe omgeving. Want een bordje ‘Dit is een rookvrij terrein’ maakt niet dat de roker zelf meteen verdwenen is. Voor effectieve gedragsverandering is het belangrijk dat je zoveel mogelijk beleidsinstrumenten inzet. En voor deze opgave dat iedereen meehelpt: van bestuur tot de handhavers op het terrein.

9 gedragsbepalers en 18 interventies

Voor zowel interne als externe vraagstukken geldt dat je de CASI structuur kunt gebruiken om keuzes te maken. Want je kunt niet over alles in gesprek gegaan. Je moet je richten op de belangrijkste gedragsbelemmeringen om te komen tot het gewenste gedrag. De methodiek kent 9 gedragsbepalers en 18 interventies. Deze vind je op de beïnvloedingskaart die we gebruiken om van het beleidsdoel naar gedragssturing te komen. CASI helpen je de juiste keuzes te maken.

Webinar en incompany training CASI

Wil je samen met collega’s van communicatie, beleid of projecten aan de slag met CASI en een onderwerp van jouw organisatie om gedrag te beïnvloeden, bijvoorbeeld met een inspirerende en effectieve publiekscampagne? Dan is een incompany training iets voor jou, met jullie case als voorbeeld, zodat je er zelf mee verder kunt.

Of je kunt eerst in een uurtje kennismaken met de methodiek in ons (gratis) webinar. Tijdens het webinar is er ruimte om vragen te stellen. Na deelname krijg je de CASI-beïnvloedingskaart toegestuurd en kun je er zelf direct mee aan de slag. Check onze kalender voor het volgende CASI webinar en meld je gratis aan.