Alle artikelen
Elizabeth Westra
Alle artikelen
1 min
0

Factor C voor complexe vraagstukken

1 min
0

Bij de uitvoering van gebiedsontwikkelingsprojecten sla je met communicatie de brug tussen wat jij als projectleider wilt vertellen en aan welke informatie de omgeving behoefte heeft. Communicatie zorgt voor uniformiteit, verwachtingsmanagement en kan voor begrip zorgen bij de verschillende stakeholders. Om gestructureerd te werken aan een eenduidige communicatiestrategie werken wij met de methodiek Factor C.

De omgevingsanalyse

Vooral bij complexe vraagstukken met verschillende dimensies, fases en/of deelprojecten is het belang van een vaste structuur in de communicatie nog groter.  Onlangs ondersteunden we gemeente Maashorst bij het opstellen van een communicatiestrategie voor een ingewikkeld vraagstuk over een gebiedsontwikkeling. Denk hierbij aan verschillende initiatiefnemers, een groot aantal sloop- en nieuwbouwprojecten die met elkaar overlappen in de planning, maar niet qua locatie en dat in combinatie met een parkeervraagstuk. We gebruikten de omgevingsanalyse van Factor C om te kijken naar  de overeenkomsten in de projecten, maar juist ook de verschillen. Zo kwamen we tot de input waar we de communicatiestrategie op konden bouwen.

Het message house

Om de communicatiestrategie handen en voeten te geven werkten we vervolgens met het message house uit de Factor C methodiek. In het message house komen de boodschappen van het project samen. Het koepelverhaal staat helemaal bovenaan. Alle communicatie moet hier binnen passen. Het is het dak van het communicatiehuis. En hieronder vallen verschillende boodschappen die passen bij de verschillende communicatieopgaves. Deze kunnen verschillen per deelproject, projectfase of initiatiefnemer.

Voor de gemeente Maashorst resulteerde dit in concrete uitgangspunten en acties die ingericht moesten worden voor de projectcommunicatie. Hier lag zowel een interne als externe opgave, omdat er veel verschillende initiatiefnemers betrokken waren. En er onderling ook overeenstemming nodig was om tot één strategie te komen.

Meer weten?

Heb jij ook een complex vraagstuk waar je de communicatiestrategie voor op moet stellen en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden voor een omgevingssessie, ondersteuning in de uitvoering van de strategie of ondersteuning in de vorm van coaching!

Meer weten over Factor C? Volg dan het gratis webinar. Check de data op onze kalender.

Reacties
Categorieën