Een van de uitgangspunten bij SIR is learning by doing: je leert het meeste door te doen. Van ons wordt verwacht dat we veel kennis en ervaring hebben over communicatie en participatie, en dat is helemaal terecht. Dat is ook ons doel: de ervaringen die wij in de praktijk hebben opgedaan, zoveel mogelijk delen.
Leren doen we zelf ook nog steeds. Gelukkig maar, want dat houdt ons scherp en wakker. Zo stelden de deelnemers aan een sessie over kernboodschap en message house – onderdeel van Factor C - de vraag: maar hoe verhouden die twee zich nu tot elkaar? Annemarie deelt graag haar ervaring uit de praktijk.
Message house
Het antwoord leek in eerste instantie best gemakkelijk te geven: in het message house leg je de grondslag voor een bredere contentstrategie: in korte zinnen beschrijf je het koepelverhaal, de ondersteunende boodschappen en het bewijs/ de argumenten daarvoor. Geen hapklare teksten, maar ingrediënten om bij al je communicatie-uitingen tegen het licht te houden: komen de boodschappen voldoende aan bod? Ze geven richting aan je communicatie en voorkomen dat de ontvanger iedere keer heel nieuwe, versnipperde boodschappen krijgt aangereikt. Heel geschikt voor complexe onderwerpen met meerdere doelgroepen.
Kernboodschap
De kernboodschap is een meer uitgewerkte tekst met een vaste structuur kijk-want-dus: het standpunt (of probleem), de onderbouwing (of oorzaak), de actie (of oplossing). Soms gebruik je de tekst één op één, soms pas je die aan. Denk aan een speech, tekst op de website of in een persbericht.
Maar er stonden nog best veel vraagtekens op voorhoofden. Een leermoment als trainer. Dus gaat ze op zoek naar aanvullende informatie, zodat de deelnemers wél de helderheid krijgen die ze wensen. Heb jij er een mening over? Dan horen wij die graag!
Meer over Factor C
Factor C is een recept voor een doordachte communicatieaanpak. Je krijgt de vraag een informatiebijeenkomst te organiseren voor een gebiedsontwikkeling. En of je ook het bijbehorende persbericht wilt schrijven. Herkenbaar?
In de waan van de dag kiezen we vaak voor de bekende weg, en dat is heel menselijk. Maar bereiken jij en je projectleider/ beleidsadviseur daarmee wat jullie beogen? Factor C(ommunicatie) is een methodiek die al meer dan 20 jaar staat als een huis. De kern: denk vooraf goed na waarover je wilt communiceren, waarom, met wie en hoe. Vier vragen, vier sleutels die leiden tot een doordachte communicatieaanpak waar jij en je collega’s écht mee onderweg kunnen.
Wie Annemarie is?
Annemarie is één van onze ervaren trainers; een communicatieprofessional die Twentse nuchterheid combineert met diepe liefde voor het vak. Ze heeft ruime ervaring binnen de bestuurlijke overheid. Zet veelvuldig en graag Factor C in als onderdeel van de communicatieaanpak. Staat voor een doordachte visie met een pragmatische en creatieve aanpak.
Wil je dit ook?
Kijk dan de website voor meer informatie over de trainingen Factor C die SIR geeft. Zowel online als op locatie is mogelijk. We geven de training zowel als open inschrijving als in company. Of geef je op voor het eerstvolgende gratis webinar over Factor C, waarin je kort kunt kennismaken met de methodiek.